INTERGRITY AND CORRUPTION. TERMAKAN BODEK YANG MEROSAKKAN NEGARA DAN DIRI.


Cerita Raja Dan Tukang Jahit
Didalam sebuah negara di zaman dahulu ada seorang raja yang terlalu suka dengan pakaian yang indah. Dia memiliki beribu ribu pakaian. Apabila sudah pakai sekali pakaian itu akan di simpan. Sehinggalah raja itu merasa bosan memakai semua pakaiannya dan mencari tukang jahit baru untuk membuat pakaian yang uniq, sedap di pakai dan cantic. Semua tukang jahid negara di jemput tetapi designnya semua raja dah pakai. Hadiah besar di beri kepada sesiapa yang boleh membuat pakaian yang raja suka.

Suatu hari datang 2 orang tukang ke istana dan mendakwa memang adalah tukang jahit yang boleh memenuhi keperluan raja. Mereka mengenakan syarat, untuk memudahkan kerja satu bilik khas di peruntukkan supaya proses mengukur dan menjahit mudah di lakukan di istana.
Raja bersetuju dan akan memberi upah besar kepada mereka di samping mereka akan menjadi orang kesayangan raja. Satu bilik khas tuksng jshit dirsjs yang sangat indah dibena di hiasi dengan perabut di raja, tempat minum di raja dan semua kemudahan jahitan  yang cantic dan moden di sediakan di dalam taman istana yang sangat cantic. Semua pakaian diraja yang indah di letakkan di situ seperti suasana galari pakaian yang indah.
Mereka mengukur badan raja, seperti mana yang tukang jahit lain lakukan  tetapi raja tidak di benarkan datang ke bilik itu sehingga baju siap.  Setiap hari raja bertanya bilakah baju hebatnya akan siap dan ingin melihatnya tetapi tukang jahit itu mengatakan mereka sedang sibuk dan berusaha keras menyiapkannya.
Sehingga lah 40 hari, makan saat yang di tunggu raja pun tiba, di hari baginda akan meraikan HUT negara bersama rakyat. Pakaian  di raja itupun siap dan raja di jemput untuk mengenakannya di dalam bilik khas tukang jahit diraja.
Raja pun di suruh tutup mata dan pakaian nya di tanggalkan di dalm bilik yang selesa itu. Kemudian tukang jahit itu mengatakan sekarang dia akan memakaikan lapisan pakaian dalam yang nipis. Seterusnya di pakaikan pakaian lapisan kedua yang sangat ringan dan boleh di tembusi angin, agar selesa. Dan pakaian yang indah lapisan ketiga pula di kenakan, sangat cantik, selesa di pakai, seperti ada acon di dalamnya. Dipakaikan pula crown di raja dan raja berasa sangat selesa dan hebat dengan pakaian yang di pakai lain dari yang lain. Memang hebat dan sangat berbeza dengan pakaian nya sebelum ini. Dia merasa hebat dan memberi hadiah yang banyak kepada tukang jahitnya.
Dia keluar dari bilik itu dan memberitahu kpd PM , hebat dan selesanya beta rasa dengan pakaian baru ini. PM dan pembesar negara kaki bodek berkata benar tuanku memang hebat dan selesa. Raja pun keluar bertemu rakyatnya yang sedang menunggu dan memberi ucapan sambal memuji pakaian barunya.
Tiba tiba ada seorang budak menjerit, mengatakan raja tidak berpakaian…….  Raja malu dalam keadaan tidak berpakaian dan merasa marah kepada pembesar yang kaki bodek walaupun dia sendiri suka di bodek dan tidak suka mendengar kritikan.


Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA BERJAYA DAN KEKALKAN KEJAYAAN

PERNIAGAAN PERKONGSIAN ATAU SDN BHD: PILIH YANG MANA ANDA LEBIH SUKA