SIAPA SEBENARNYA YANG SEPATUTNYA MALU DAN TAKUT

SIAPA YANG PATUT MALU DAN TAKUT (Coping with takut, stress dan penyakit)

1. Orang kena marah atau yang memarah
2. Yang di tikam seperti syaidina omar atau yang menikam spt org munafik/kafir
3. Ramai orang terkena sawan, kejang, hysteria kerana takut melihat hantu, melihat orang mati hidup balik, melihat mahluk menakutkan menjelir lidahnya dan sebagainya. Ramai yang takut dan malu berjumpa dentist sampai kesihatan mulutnya begitu teruk.
4. Ramai yang mengalami darah tinggi ( disebabkan emosi dan pemakanan) sampai pecah salur darah di kepala dan seterusnya menjadi stroke , lumpuh separuh badannya.
5. Ramai yang bunuh diri kerana tidak tahan tekanan dan stress dalam hidup. Anak gadis yang di cabul maruahnya merasa malu, tidak mahu keluar rumah, dan menyendiri seperti orang sakit jiwa.
6. Ramai pemuda yang frust menongging kerana putus cinta, gagal dalam peperiksaan dan kerjaya, tidak lalu makan, tidak mahu jumpa kawan, tidak boleh bergembira
7. Ramai juga yang badannya tidak boleh menerima apabila kena marah, teguran, dan denda. Ia akan muntah, terkencing dan demam.
Fikirkanlah:
1. Fikirkan siapa yang patut takut dan malu.
2. Fikirkan siapa yang susah dan menderita akhirnya, sedangkan apa apa jadipun kehidupan tetap mesti diteruskan dengan tenang dan bahagia mengikut perancangan tuhan (takdirnya).
3. Pilihlah nak hidup senang atau susah ( dari segi material, social, rohani dan mental), nak masuk neraka atau surga, nak dapat pahala atau dosa.
4. Berapa ramaikah yang mati apabila kena marah atau kena tumbuk. Kebanyakan musuh hanya mampu menyakitkan hati sahaja. Bila masuk gelanggang nescaya mereka kalah (Al-Quran).
5. Fikirkanlah marah dari orang tersayang biasanya demi kebaikan kita, mengapa perlu malu, sakit hati dan bersangka buruk. Adakah dengan sakit hati itu boleh membaiki keadaan. Bena lah daya tahan diri dari segi biologi supaya lasak dan kebal bila di marah, setengahnya boleh masuk telingga kiri keluar telingga kanan. Sifat pemaaf dan sabar perlu di latih. Latih juga keupayaan berhujah dengan berkesan supaya boleh mempertahankan diri.
6. Hantu memang kerja dia menakutkan manusia dan membuat fitnah dan membisikkan kejahatan. Semulajadi manusia memang takut padanya, tapi janganlah terlampau takut sehingga hysteria, kejang, meracau dan menyusahkan diri. Mohon perlindungan dari Allah, hantu takut dengan ayat quran terutama yang menyebut tentang Nabi Sulaiman dan kekuasaan Allah. Hantu sepatutnya takut dengan manusia kerana manusia ada akal, ada quran, dan ada Allah bukan sebaliknya. Mohon juga perlindungan daripada takut pada orang zalim.
7. Malu kerana tidak di naikkan pangkat, seolah olah diri tidak berguna kerana teman telah lebih Berjaya dalam kerjaya. Jika kita lebih banyak degree dan pengetahuan, kerja lebih bagus, organisasi dan bos patut malu bukan kita. Ini menandakan mereka dengki dan tidak adil. Setiap usaha mesti diberi penghargaan yang setimpal. Organisasi lain memberi kenaikan pangkat yang lebih tinggi walaupun pekerjanya tiada ijazah tambahan berbanding organisasi kita, ini menandakan organisasi itu terlampau pemurah atau ia mengiktiraf orang yang rendah darjatnya. Ianya juga boleh di tafsirkan organisasi kita terlampau kedekut atau persaigan terlampau tinggi untuk sesuatu jawatan. Tetapi jika di dalam organisasi sendiri orang yang lebih rendah dan junior di naikkan pangkat dulu, ini suatu penipuan yang organisasi patut malu. Cara atasinya;Tambah usaha untuk bersaing atau pindah ke organisasi lain.
8. Doktor dan nurse Kena tumbuk oleh samseng, siapa patut malu? Doctor patut bangga kerana perjuangan menegak kebenaran dan merawat orang tidak mudah. Samseng biasanya berani bila orang tidak bersedia dan berani pukul curi. Lebih buruk lagi bila ianya berlaku di masjid atau di hospital. Jika di ajak masuk gelangang dia dulu cabut lari. Samseng sepatutnya malu kerana pukul curi dan orang awam serta polis patut faham fakta ini. Kes yang sama juga patut di fikirkan jika terjadi pada anak dara yang di cabul, pelajar yang gagal peperiksaan dan sebagainya. Setengah penjenayah atau samseng boleh di urus dengan menjadi rakanya ( tarbiah secara lembut) tetapi setengahnya perlu melalui proses undang undang.
9. Sama juga dengan kes dengan pembunuhan Syaidina omar, bukan disebabkan rakyat tidak suka dia, yang menyebabkan dia rasa malu tetapi di bunuh oleh orang munafik/kafir yang dengki. Dia mati dengan penuh hormat, mati syahid. Orang munafik patut malu kerana membunuh orang yang banyak berjasa pada manusia, bukan bangga dan berpesta sesame mereka seperti sifat orang Yahudi.
10. Mari fikir dan bincangkan.

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA BERJAYA DAN KEKALKAN KEJAYAAN

PERNIAGAAN PERKONGSIAN ATAU SDN BHD: PILIH YANG MANA ANDA LEBIH SUKA