peluang rezki; usaha dalam berbagai bidang

Rezki ALLAH di berbagai bidang usaha
1. Kerajaan Malaysia bercita cita menjadi Negara maju menjelang 2020. maka MODEL EKONOMI BARU (MEB) DI PERKENALKAN UNTUK MENCAPAI INI. Antara indikasi Negara maju adalah rakyat dan Negara ini mestilah mencapai status Negara berpendapatan tinggi dengan setiap individu secara purata berpendapatan lebih dariRM 5,000- RM10,000 sebulan (income per capita; USD 15,000 berbanding USD 7000 sekarang; Amerika USD 36,000 perkapita). Berbagai usaha di buat kearah ini.
2. Ramai orang mencuba sedaya upaya untuk menambah pendapatan.
3. Ada yang merasakan rezekinya melalui ilmu, belajar dan mengajar, K economi. Seminar strategi lautan biru, jutawan perniagaan dan corporate strategi amat mahal ( 2 hari, RM 1500 dengan peserta 100 orang membawa jumlah RM150,000.
4. Ada yang berusaha menjadi jutawan melalui bidang pertanian. Membela induk dan anak ikan keli di kolam tanah misalnya boleh menjana RM 300,000 sebulan ( 1 induk lahirkan 30,000 anak, 100 induk lahirkan 3 juta anak dimana se ekor dijual dengan harga 30 sen memberi jumlah RM 300,000 hingga RM 900,000.
5. Kolam untuk ikan besar untuk di jual boleh di buat. Satu kolam 5*10 kaki boleh membela 1000 ikan keli. Jika 25 kolam menjadi 25,000 ikan dimana 5 ekor sekilo. 5,000 kilo berharga RM 25,000 selama 3 bulan. Tambahan kolam boleh menambah pendapatan.
6. Ada yang membela burung layang layang di mana sekilo sarangnya mencecah RM 3,000 hingga 10,000. Jika 100 kilo pendapatan antara 300,000- 1juta. 100 ekor =10kg. Oleh itu perlu 1000 hingga 2k ekor untuk mencapai target.
7. Bagaimana dengan tanaman padi. 1 ekar =10,000 (selama 2 tahun 5 kali musim), andainya 100 ekar di buat pendapatan adalah RM 1 juta dan jika 2 tahun 5 juta.
8. Dentist boleh mendapat pendapatan 50,000 hingga 100,000 sebulan. Setahun 500,000 hingga 1 juta. Pembukaan cawangan boleh mempercepatkan process menambah pendapatan. Sehari 2k*30 hari= 60K ( boleh target 2- 5 K per day). Tambah dental chair, doctor dan staff.
9. Beranikah anda mencuba Perniagaan hartanah dan pelaburan. Pembelian tanah atau rumah untuk di sewa boleh menjana pendapatan pasif. Jika 10 rumah dengan sewa rm1000/ bulan boleh menjana pendapatan rm100,000 setahun. Melabur melalui ASB/unit trust boleh menjana pasif income tanpa kerja. Jika keuntungan 10% dari 100,000 mendapat 10,000 setahun.
10. Kerja makan gaji pun boleh asal berjimat dan elakkan kebocoran simpanan. Simpan , labur , kurangkan belanja, cari duit tambahan. Juga boleh, mungkin lambat sikit.
11. Ada orang usaha semua tapi masih tak Nampak hasil. Jadilah lebih berani dan dapatkan panduan dan petua.
12. Pokok gaharu boleh ditanam 1000 pokok untuk satu ekar. Satu pokok mendapat hasil rm 1000. Dalam 3-4 tahun boleh dijual dan mendapat pendapatan 1 juta. Daripada tanah terbiar dan tiada hasil lebih baik di tanam pokok ini.
13. Program kerjasama
a. Mesyuarat yayasan untuk tambah pendapatan dari harta sedia ada.
i. Usahakan tanah terbiar
ii. Projek membela lembu
iii. Lessen membeli sarang burung
iv. Mencari pekerja untuk ladang sawit
b. Melalui koperasi
i. Buat supermarket
ii. Jual baju logo koperasi
iii. Pasarkan kerepek dari koperasi lain
iv. Jual alatan sekolah
v. Vending mechine, minuman coco-cola yang di letak di kem tentera dan taman mainan.
vi. Projek asas tani
vii. Buka hospital swasta
c. PASRA
i. Hot sport
ii. Khemah
iii. Pingan mangkuk dan buffet set
iv. Cuci kereta
v. Cuci baju
vi. Pusat tahfis, tuition,
vii. Alatan computer dan IT
d. Projek kerjasama dengan KKM
i. Bena hospital (400 juta)
ii. Supply ubat dan alatan ke hospital
iii. Bekalkan teknologi computer to hospital
iv. Bekal Alatan stationary, bena, promotion dll
v. Siaran TV dan radio kesihatan
vi. Bena university perubatan
vii. Buat program pendidikan kesihatan bersama NGO
e. Projek bersama majlis daerah
i. Contrak angkat sampah, cuci longkang dan rumput
ii. Pembenaan jalan dan lampu jalan
iii. Pembenaan gerai mdks, futsal, taman mainan.
f. Projek dengan kementerian pertanian
i. Bekal lembu hari raya qurban dan akikah
ii. Tanaman kayu gaharu, vanilla, ikan dll
iii. Makanan dalam tin
iv. Padi dan bekal beras pada ahli. Restoran dan supermarket maya. Belian melalui sms. Kena ada kedai atau stor.
14. Carikan kerja dan hantar anak belajar untuk memenuhi keperluan kerja itu
a. Jika bidang contruction di kawal oleh Indonesia, latih anak tempatan agar boleh membuatnya
b. Jika supermarket besar di punyai oleh orang yahudi, kenapa tidak kita latih anak tempatan untuk uruskannya. ( majlis daerah janganlah saman peniaga kecil tepi jalan tapi orang luar seperti tesco takut nak buat apa).
c. Buat klinik 1 malaysia, supermarket 1 malaysia, kedai buku 1 malaysia, farmasi 1 malaysia, bas 1malaysia, university 1 malaysia ( rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan)
Semua kerja adalah susah pada permulaan. Kerja yang paling mudah sekalipun seperti membuat supermarket pun di mana orang cari dan ambil barang sendiri lalu bayar di kaunter pun susah jika:
1. Kita kerja tak enjoy/ tak gembira . gembira dan seronoklah semasa bekerja seperti penyanyi yang melepaskan suara mengikut muzik. Yang penting pelangan gembira dan puashati.
2. Jangan ada konflik semasa bekerja. Team work adalah penting. Mesti ada kerjasama . berat sama di pikul.... mufakat membawa berkat.
3. Mempercayai orang lain. Jangan ada buruk sangka , sakit hati , berdendam dan semua sifat terkeji lain. Ini Cuma menyusahkan diri sahaja. Integrity bermula dengan sifat amanah, benar dan jujur. Sifat ini akan mengujutkan trust kepercayaan permulaan. Tetapi ianya tak cukup jika orang itu tak berupaya melaksanakan kerjanya ( tak tabah, mudah putus asa, tiada pengetahuan, tak mampu mendapat kerjasama kumpulan dll). Ini juga tidak cukup jika orang lain menganggap kerja itu mereka tak dapat manfaat dan penghargaan atau kerja itu untuk kepentingan kita sahaja. Berkongsi pengetahuan dan segala manfaat kerja penting agar group kita tak rasa kita ini lokek dan mementingkan diri sahaja.
4. Empowerment. Maknanya memberikan orang bawah bekerja mengikut caranya dan mereka diberi tanggungjawap untuk membuat keputusan terbaik tanpa gangguan. Kerja menjadi letih apabila arahan di beri tidak jelas lalu kesalahan berlaku yang menghasilkan kerja terpaksa di ulang semula ( kerja kena smart supaya moral tidak jatuh). Benarkan anak buah memberi buah fikiran cara terbaik yang perlu di laksanakan. Beri kerja sesuai dengan kelulusan dan kepakarannya. Jangan buang masa pekerja dengan meeting yang tak releven dengan kerjanya atau menyuruh dia membuat sesuatu yang dia tak tahu. Hantarlah ia belajar dulu jika kerja itu memerlukan kepakaran technical yang tinggi ( sesuaikan juga kerja dengan jantina dan minatnya) .
5. Memberi pimpinan. Tunjuk ajar adalah cara terbaik daripada hanya memberi arahan dan menarik hidung seperti lembu. Pimpin lah melalui teladan . work hard dan work smart also.
6. Buat perubahan yang bermanfaat . jangan sekadar inginkan perubahan

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA BERJAYA DAN KEKALKAN KEJAYAAN

PERNIAGAAN PERKONGSIAN ATAU SDN BHD: PILIH YANG MANA ANDA LEBIH SUKA