Mari Berjaya: LAPORAN FORUM ON POSITIVE THINKING :

1. Perkara di atas telah diadakan di rumah Doctor Mohd Rosli bin Majid pada 14 jan 2012 ( sabtu malam ahad dari jam 9 pm sehingga 12 pm) .
2. Majlis bermula dengan bacaan yassin dan tahlil dari pelajar hafis Al-Rashad dan ahli jamaah surau Hj Ismail serta kawan kawan dan saudara yang hadir.
3. Semua ahli Koperasi Puncak Alam Selangor Bhd, Shah Alam 2, Puncak Alam, Selangor dan PASRA hadir dan mereka menjayakan aktiviti ini dengan menyumbang tenaga, khemah, BBQ, PA system dan kerusi meja.
4. Semua yang hadir telah membawa seekor ekor ayam untuk projek BBQ seperti yang di persetujui bersama sebagai program practical kerjasama positive.
5. Jamuan nasi kampong telah disponser oleh Dr Doctor Mohd Rosli bin Majidi untuk kehadiran 100 orang ( 30 pelajar hafis + 10 ahli surau+ 16 orang ahli keluarga KT 9 + 20 ahli keluarga terdekat + 30 ahli helwa, PASRA dan KOPAS).
6. Ceramah telah di sampaikan oleh 3 ahli panel terdiri dari Doctor Mohd Rosli bin Majidi, Dato’ Dr Marzalina dan puan Zunaina .
7. Antara isi ceramah yang di sentuh adalah

A. Doctor Mohd Rosli AL-JEED:

i. Memulakan dengan persolan kenapa setengah orang ceria, setengah berserabut, masam kusut masai. Mengapa setengah yakin, bahagia bergaya dan yang lain rasa rendah diri, sedih dan menyendiri. Mengapa setengah pelupa dan yang lain very orgonise dan kuat ingatan seperti Firman Allah “ kami yang membacakannya , maka kamu tidak lupa”( SURAH AL AKLA).

ii. Menekankan fadilat menuntut ilmu dan majlis mengingati Allah di mana peserta akan di beri ketenangan, PARA Malaikat berkumpul sehingga ke aras, di hapus kan dosa dan boleh Berjaya di dunia dan akhirat.
iii. Allah yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang, tidak mungkin akan menciptakan kita hambanya seorang lemah, tidak di lengkapkan dengan berbagai keistimewaan. ( you are the best/ kumtum khairul ummat...)

iv. Positive thinking di tekan kan dalam kalimah shahadah di mana ia adalah sebaik baik zikir. Apabila kita menyebut ‘ tiada tuhan yang di sembah melain kan Allah ‘ kita menolak dan membuang semua kepercayaan negative, kekuasaan negative melainkan kekuasaan yang satu.

v. Dalam Al- Fatihah juga di suruh ikut golongan positive (orang soleh) jangan ikut golongan negative (orang yang sesat).

vi. Dalam Amalan Haji iaitu melontar di Mina kita di suruh membaling syaitan. Falsafahnya kita di suruh berulang kali membaling syaitan dan membuang sifat negative yang datangnya dari Syaitan kerana ia merosakkan iman, ibadah, kesihatan dan menghalang kita Berjaya di dunia dan akhirat.

vii. Hormon Cortisol akan timbul bila kita risau dan menyebabkan brain damage, begitu juga dengan toksik –ve yang menyebabkan kita letih, tak bermaya di sebabkan emosi marah, sedih, malas, dan geram, dengki dll. Bila kita percaya ramalan yang kita akan mati akibat penyakit jantung sebulan lagi , seluruh sel dan neurotic system badan melalui subconscious mind akan bekerja kearah itu, akhirnya kita akan mati seperti ramalan itu.

viii. Semua kita adalah pemimpin. Jadilah seperti zaman kita kanak kanak dulu. Berani mencuba. Cuba berniaga, cuba benda baru, menjadi lebih creative dan innovative. Amalkan Saling bantu membantu, nasihat menasihati ( “Siapakah yang lebih baik perkataannya dari orang yang menyeru ke Jalan Allah”, “sampaikan dari ku walau satu ayat”).

ix. Tingkatkan keyakinan diri ( iman yang kuat). Latihan awalnya boleh di buat dengan modul jalan di atas bara api (akan di buat dalam siri akan datang). Latihan menghafal melalui teknik Jibrael. walaupun sibuk dan sudah tua kita masih mampu menghafal dan tidak lagi nyanyuk. kita akan buktikan bersama dan keyakinan kita terhadap hidup insyaAllah meningkat.

x. Bagaimana nak diagnos dan membuang toksik negative dalam badan agar kekuatan dalaman menyerlah boleh di pelajari dalam modul berikutnya.

xi. “Kejayaan yang besar datangnya dari pengorbanan yang besar”. Untuk mengujudkan supermarket atau hospital koperasi, ahli mesti menyumbang dan menggunakan serta menyokong kemudahan yang di sediakan. Mengapa Kita membiarkan orang lain membena supermarket di tempat kita? dan kita membantu mereka orang asing menjadi kaya...Fikir fikirkanlah. Adakah kita kita cuma buat demonstrasi untuk boikot barang USA dan israel sedangkan kita masih membeli, menyokong mereka tanpa ada pilihan untuk di beli oleh orang kita. BERSATULAH DI DALAM KOPERASI DAN BANTULAH DIRI SENDIRI SERTA BERI PILIHAN BARANGAN KEPADA PENDUDUK TEMPAT KITA. TESCO ADALAH produk YAHUDI, tetapi kita tiada pilihan membeli selagi kita tak tubuhkan supermarkit kita sendiri dan membeli darinya.

B. Dato’ Dr Marzalina: rujuk lampiran A tetapi ringkasnya beliau menekankan:

i. Rukan islam dan rukun iman
ii. Untuk Berjaya di dunia dan akhirat ilmu sangat penting. Cara mendapat ilmu adalah melalui:
1. Membaca
2. Lihat
3. Perhati
4. Tanya
5. Mengembara
6. Belajar dari yang lepas
7. Berdoa dan beramal

C. Puan Zunaina: Beliau menjelaskan konsep positive thinking dalam kontek business dengan menunjukkan perkara berikut:

i. SWOT analisis dengan mengetahui kekuatan, kelemahan, ancaman dan peluang yang ada dimana kita boleh gunakannya bagi merancang untuk Berjaya. Ada modul khas berkaitan tajuk ini.
ii. Video motivasi bagaimana orang yang tiada kaki dan tangan boleh Berjaya dan menjadi orang hebat dalam memberi motivasi dan bersukan. Apatah lagi kita yang semuanya cukup.
iii. Video orang yang ada bakat membuat sampan , tapi tidak mengetahui kekuatannya serta membuat kerja menggunakan bahan yang tak elok, akhirnya gagal.
iv. Berbincang peluang dan cara menggunakan kekuatan dan mengatasi kelemahan dalam organisasi.
v. Kepimpinan dalam koperasi. Bersama sama menyelesaikan masalah setempat melalui perniagaan


8. Majlis tamat jam 1 am

Comments

myus73 said…
satu program yang sangat menarik, penuh dengan ilmu kejayaan hidup, mesti di dengar dan di baca oleh semua orang yang ingin berjaya, menjadi jutawan dan hidup bahagia di dunia dan akhirat.

kaya dan bahagian. saya ingin menyertainya dalam modul berikutnya. bila lagi ye? dengarnya sebulan sekali
THE GAMER said…
ANDA BOLEH MENYERTAINYA DAN BERHAK MENJADI HEBAT. DATANG USRAH SEBULAN SEKALI DENGAN TOPIK YANG LEBIH MENARIK
THE GAMER said…
AGREED WITH YOU, GOOD
THE GAMER said…
GOOD PROGRAM
THE GAMER said…
BILA DI ADAKAN LAGI PROGRAM MACAM INI

Popular posts from this blog

BAGAIMANA BERJAYA DAN KEKALKAN KEJAYAAN

PERNIAGAAN PERKONGSIAN ATAU SDN BHD: PILIH YANG MANA ANDA LEBIH SUKA