kerja menjadikan kita bertambah kaya atau bertambah miskin

Bertambah miskin atau kaya??

1. Ramai orang menyangka dengan bertambahnya projek akan menjadikan ianya lebih kaya.
2. Adakah ianya benar. Kita sudah membincangkan di dalm article terdahulu berkaitan konsep bebanan atau asset. Kini mari kita kupas mengenai konsep kaya miskin.
3. Hidup perlu seimbang sepertimana doa kita “ ya Allah jadikan kami bahagia di dunia dan akhirat dan jauhi kami dari azab neraka. Jika di dunia hidup menderita itu adalah azab neraka yang di segerakan. Bannyak penyakit akibat dosa adalah neraka segera.
4. kita membuat projek dan usaha berniaga dan bekerja keras untuk menambah pendapatan agar hidup di dunia berkat dan bahagia. Al-quran menyuruh kita bekerja agar kita bersyukur dan tanda syukur kepada Allah.
5. salah memilih projek boleh menjadikan kita bertambah miskin walaupun Nampak kita bekerja kuat. Tenaga, wang ringgit di habiskan tapi pendapatan tiada. Ianya menjadi sia sia,memenatkan, membuang masa dan tenaga sahaja .
6. Business adalah business. Hal derma, kebajikan, sedekah, adalah perkara lain yang tidak boleh di campur adukkan. Banyak orang tidak boleh membezakan antara tugas atau hal kerja atau business dengan hal peribadi, hal keluarga, hal masyarakat dan persatuan atau organisasi.
7. Kegagalan membezakan ini dengan jelas menyebabkan sumber dibahagikan tidak jelas. Masa untuk bekerja mencari nafkah digunakan untuk bersocial atau berhibur, membaca surat khabar.
8. Duit untuk pusingan modal perniagaan dan membesarkannya di gunakan untuk enjoy, Masalah peribadi di bawa ke tempat kerja dll
9. projek yang salah boleh membawa bencana. Ilmu berkaitan hal itu penting . apakah yang ideal dari pengalamam orang yang telah Berjaya dan bagaimanakah speciifikasi minima untuk Berjaya. Projek mestilah berpotensi dan memberi pendapatan sesuai dengan usaha. Kita tak merasa letih kerana pendapatan berbaloi dengan usaha.
10. mari bincang

Comments

Popular posts from this blog

BAGAIMANA BERJAYA DAN KEKALKAN KEJAYAAN

PERNIAGAAN PERKONGSIAN ATAU SDN BHD: PILIH YANG MANA ANDA LEBIH SUKA