PETUNJUK MIMPI

                                                            TAKBIR MIMPI

1. Allah memberi petunjuk kepada orang awam dengan 2 cara iaitu melalui bacaan (terutama al-quran) dan melalui mimpi yang benar
2. Quran mengatakan bila seseorang itu tidur rohnya ditangan tuhan dan bila roh di kembalikan ia akan terjaga. Bila roh di tangan tuhan , takkan syaitan boleh mengganggu. Roh merayap kealam lain semasa kita dalam tidur. Ia terjumpa bermacam macam roh lain atau mahluk lain. Ia merasa penat, sakit, takut, marah, gembira dll. Di alam roh ia boleh jadi penakut dan bila bergabung dengan tubuhnya yang ada akal menjadi berani semula. Perjalanannya boleh jauh dan boleh kemana sahaja tanpa kenderaan.
3. Roh didalam mimpi boleh Melihat pemimpin, melihat diri dikurniakan pangkat dan darjat, menagkap ikan besar, melihat seolah olah orang mati hidup semula, mengusung jenazah, di usung orang sebagai jenazah, melihat kereta rosak, melihat orang menggelupur terkena rantai syaitan tapi boleh di atasi dengan al-qohhar dll
4. Adakah ia ada kaitan dengan kehidupan harian atau mainan tidur sahaja
5. Adakah ia gejala syaitan yang menggangu tidur kerana tidurnya tidak ikut sunnah.
6. Adakah ianya petunjuk sesuatu atau ilham atau nasihat
7. Kalau ianya petunjuk sejauh mana kebenarannya
8. Bolehkah kita menceritakan kepada orang lain
9. Adakah jika mimpi menakutkan , sampai menganggu tidur dan kesihatan kita. Adakah mimpi seperti ini boleh di layan atau kena kuatkan hati supaya ia tak datang lagi. Jadilah berani, takut hanya pada Allah bukan pada hantu.
10. Mimpi bersama tuhan dan orang tuhan biasanya memberi ketenangan. Tetapi mimpi bersama syaitan dan orangnya (ahli sihir) menyebabkan kita gelisah dan takut. Mungkin ini satu ujian.
11. Mimpi juga di kaitkan dengan alam bawah sedar otak kita yang sentiasa bekerja 24 jam
12. Dalam keadaan sedar kita menggunakan otak dan berfikir kurang dari 10%
13. Selebihnya kita melakukan kerja tanpa kita sedar (automatic) seperti makan, memandu, bergerak, menggaru ketika gatal dll
14. Banyak dari otak kita di guna semasa imiginasi , alam hayalan , rekaan, dan dunia tanpa sempadan. Keadaan ini juga di kaitkan dengan mimpi iaitu perjalanan otak yang bekerja memproses aktiviti harian dan memori semasa tidur. Fikiran kita mungkin masa itu keliru ,rasa bersalah atau otak telah bercelaru seperti computer dimasuki virus.
15. Mimpi juga kadang kadang datang berulang-ulang benda yang sama, kekadang kita lupa sebaik sahaja kita jaga tetapi kekadang tidak boleh di lupakan kerana kesannya sangat kuat.
16. Jadi anggap sahaja bila mimpi baik ianya adalah ilham dan petunjuk tapi jika mimpi buruk ia dari syaitan dan kekeliruan otak.
17. Tulislah mimpi itu. Dengan sendirinya ia boleh menyelesaikan masalah sendiri.
18. Mimpi dalam quran
a. Mimpi di kaitkan dengan ramalan masa akan datang seperti mimpi firaun, yang mana kerajaannya akan jatuh di sebabkan budak lelaki bernama musa. Mimpi nabi yusuf melihat bulan dan matahari tunduk padanya dimana masa depannya ia akan di hormati oleh orang lain
b. Mimpi raja mesir melihat 7 ekor lembu kurus memakan 7 ekor lembu gemuk, dimana 7 tahun zaman senang dan 7 tahun zaman susah, yang mana tindakannya mesti menyimpan di waktu senang.
c. Mimpi nabi Ibrahim menyembelih ismail adalah mimpi arahan
19. Mimpi para sahabat untuk menjadi teladan boleh diceritakan
20. Apa nak buat bila mimpi
a. Jika mimpi baik – bersyukurlah
b. Jika mimpi buruk- isyaratkan ludah di sebelah kiri, alih bantal atau tempat tidur
c. Tidurlah ikut sunnah dengan ambil air sembahyang, baca 3 qul, ayat qursi dan tasbih Fatimah
d. Ambil lidi, patahkan 7 kerat, bungkus ia bersama garam menggunakan tisu dan tanam sambil berdoa , “ya Allah sebagaimana garam dan lidi ini tidak boleh tumbuh , maka begitulah mimpi buruk ini tidak akan terjadi”
21. Petunjuk untuk nabi datangnya melalui wahyu (yang dihantar melalui malaikat jibrail), mimpi, atau terus dari Allah
22. Petunjuk untuk manusia biasa melalui ilham (? Yang di hantar melalui malaikat, rijal ghaib, atau jin islam), dan mimpi. Secara mudahnya petunjuk boleh didapati dari bacaan buku, internet, perbincangan dan lawatan ke university alam ini serta fikiran yang matang.
23. Bagi wali mereka mendapat ilmu laduni
24. Orang jahat mendapat petunjuk dari syaitan dan jin jahat (istidrat).
25. Perlu perbincangan lanjut. Apa pandangan anda.

Comments

DDRM said…
test comment
Anonymous said…
gud2..
Anonymous said…
salam..nak tanya boleh? ada orang mengatakan mimpi antara pukul 12.00 hingga 2 pagi adalah mimpi yang benar akan berlaku dan boleh di percayai.betul ke?
Anonymous said…
salam..benarkah mimpi antara pukul 12 hingga 2 pagi adalah mimpi yang boleh di percayai dan benar2 akan berlaku?...
THE GAMER said…
BERDOA SEBELUM TIDUR MENGIKUT SUNNAH. INSYAALLAH MIMPI ITU BENAR SEBAGAI PETUNJUK.
THE GAMER said…
AMBIL WUDUK
SOLAT TAUBAT/WITIR
BACA 4 KUL
BACA AYAT QURSI
BACA TASBIH FATIMAH
BACA DOA TIDUR
TIDUR CARA SUNNAH
THE GAMER said…
SESUNGGUHNYA DENGAN MENGINGATI ALLAH HATI MENJADI TENANG.
THE GAMER said…
TIDURLAH IKUT SUNNAH NABI SAW, INSYAALLAH TERPELIHARA DAN DI BERI PETUNJUK.

MAKAN CARA NABI, INSYAALLAH TIDAK KENA PENYAKIT

Popular posts from this blog

BAGAIMANA BERJAYA DAN KEKALKAN KEJAYAAN

PERNIAGAAN PERKONGSIAN ATAU SDN BHD: PILIH YANG MANA ANDA LEBIH SUKA